Vi må ta vare på båtbyggerkunsten i Norge
Norge har i flere århundre vært en sjøfartsnasjon og en pioner innen ulike båtbyggingsteknikker. I Norge har klinkbygde båter røtter helt tilbake til vikingtiden og har helt siden den gang spilt en viktig rolle innen fiske, frakt og forsvar. Båtbyggerkunsten er en del av vår felles kulturarv og det er viktig at den videreføres til kommende generasjoner.
Klinkbygging referer til måten båtens planker settes sammen på for å bygge et stabilt og vanntett skrog. Plankene legges slik at de overlapper hverandre nok til at vannet holdes ute og at man kan forme skrogets linjer før man fester det hele sammen ved bruk av jernbeslag og nagler. Denne metoden har vist seg å være en av de beste når det kommer til bygging av trebåter. I dag har man gått over til å bygge båter i stål og andre materialer da det er mer effektivt, men vi må ikke glemme den lange historien til klinkbygde trebåter.
I løpet av det siste århundret har antallet trebåtbyggere i Norge gått ned, men det finnes fortsatt ildsjeler som ønsker å ta vare på denne kunsten. Langs kysten finnes det omtrent tretti båtbyggere som behersker klinkbygging, flere av disse jobber tilknyttet muséer eller andre kulturinstitusjoner –deriblant Universitetet i Tromsø, Fosen Folkehøgskole og Norsk Maritimt Museum. Det er vårt felles ansvar som båtelskere å støtte disse slik at båtbyggerkunsten kan videreføres i tiden som kommer.
Tidligere var det en langt større etterspørsel etter trebåter og det var derfor økonomisk forsvarlig å lære seg denne kunsten, men dessverre er det ikke slik den dag i dag. Trebåtbyggingen har derfor gått fra å være en del av den maritime økonomien til å bli en del av den maritime historien. Vi er derfor avhengig av at båtentusiaster og staten er med på å støtte oppunder båtbyggermiljøet slik at kunsten kan bevares.