Trebåtbygging i Norge
Båtbyggerkunsten kan spores flere tusen år tilbake til de primitive flåtene og plankebåtene i det gamle Egypt. I løpet av årene spredte denne kunnskapen seg til alle kontinentene hvor ulike teknikker og metoder ble utviklet. Trebåtbygging har funnet sted i Norge helt siden vikingtiden og har vært avgjørende for landets utvikling som en maritim nasjon. Det bygges fortsatt trebåter den dag i dag, men de fleste kommersielle båter har i dag gått over til mer moderne materialer. Trebåtbygging er en viktig del av vår kulturarv og det er viktig at den bevares selv om teknologien gjør fremskritt. I dag kan trebåtbygging anses som en håndverkskunst som krever mye kunnskap og presisjon.
Selv dagens trebåtbygging baserer seg på den lærdommen man har hentet fra vikingskipene. Når man studerer de vikingskipene man har funnet kan man tydelig se likheten i utforming og konstruksjon. Vikingskipene ble bygget med svært primitive verktøy og materialer, man kan derfor anta at det var svært tidkrevende å bygge et skip på den tiden. Menneskets konstante driv etter forbedring ga oss bedre verktøy og produksjonsmetoder ved hjelp av smikunsten og sagbruk. Likevel er det tydelig at den grunnleggende forståelsen om hvordan en trebåt utformes har holdt seg nogenlunde lik gjennom tidene.
I mer moderne tid utviklet man egne teknikker for å bygge større og bedre trebåter, blant annet klinkbygging og kravelbygging. Klinkbygging innebærer at plankene legges over hverandre og spikres sammen mens på en kravelbygget båt legges plankene tett inntil hverandre og tettes igjen med lim. Sistnevnte metode var svært utbredt på 1900-tallet og kan sees på mange av dagens fiskebåter bygget i tre.
Heldigvis finnes det mange entusiaster i Norge som brenner for å ta vare på trebåtbyggingens kultur og historie. Det jobbes stadig med å restaurere og bygge nye båter samt å lære bort kunsten til fremtidige generasjoner.