There are no breaking news at the moment

Et av Norgeshistoriens mest kjente skip er kanskje ekspedisjonsskipet “Fram”. Med dette skipet utførte Fridtjof Nansen og Roald Amundsen flere av sine kjente ekspedisjoner til både arktis og antarktis. Det var Nansen som fikk skipet bygget, og oppdraget gikk selvfølgelig til den norske konstruktøren Colin Archer. Vi har skrevet om Archers rolle i utviklingen av den legendariske Redningsskøyta på denne siden tidligere. Nansen ønsket en båt som kunne takle isen bedre enn hva tidligere skip klarte. Målet var nemlig at båten skulle seiles inn i drivisen på Nordpolen før de tok skiene fatt på den siste delen av ekspedisjonen. Det var derfor viktig at skipets skrog ikke tok skade av å ligge flere måneder av gangen i isen.

Nansen hadde erfart at losbåtene til Archer oppførte seg annerledes i isen enn tradisjonelle ekspedisjonsskip. Når isen pakket seg tett rundt losbåtene fløt de opp og ble liggende oppå isen, mens andre skip ble liggende i klem i isen og skroget ble etterhvert skadet. Colin Archer ble derfor bedt om å bygge et skip med samme egenskaper, men med en langt sterkere konstruksjon. Skroget er i hovedsak bygget opp av eik i grunnkonstruksjonen med et lag av greenheart som ekstra beskyttelse mot isen. I 1892 ble skipet sjøsatt i Larvik og la ut på Nansens Nordpolsekspedisjon året etter. Skipet satte kursen mot Nordpolen fra Vardø i 1983 – i hele tre år lå skuta fastfrosset i drivisen på Nordpolen mens Nansen og Amundsen forsøkte å nå Nordpolen på ski.

I 1910 tok Roald Amundsen med seg Fram på sin sydpolsekspedisjon. Mange mener at båtens unike konstruksjon og styrke var med på å hjelpe Amundsen til å være den første til å komme seg til Sydpolen på ski.

Båten er i dag en del av Norges sjøfartshistorie og har siden 1936 stått på Frammuseet på Bygdøy. Dit kan man dra for å se skipet med egne øyne samt lære mer om ekspedisjonene skipet har vært brukt på.